Mik a legfontosabb tudnivalók a magánszálláshelyek engedélyezéséről?
Felvázoljuk röviden, hogy milyen folyamatokon és engedélyeken kell átesni ahhoz, hogy valaki Magyarországon a lakását magánszálláshelyként kiadhassa. Továbbá, megvizsgáljuk a magánszálláshelyek kialakításának előnyeit és hátrányait, valamint kiemeljük, mire kell figyelnie azoknak, akik ezt az utat választják.
A szerzőről: Dr. Pap Gertrúd vagyok, és a Fulfilled Home interior design & home staging alapítását megelőzően több mint 10 évet dolgoztam jogászként állami és vállalati szektorban is, valamint egyéni ügyvédként.
Jogszabályok
A szálláshelyekre, a szálláshely-szolgáltatásra, a magánszálláshelyre és az egyéb szálláshelyekre vonatkozó definíciókat a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény és a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X.20) Korm. rendelet határozza meg.
Mit is jelent pontosan?
Szálláshely-szolgáltatásnál a magánszemély amellett, hogy az ingatlanját átmeneti időre biztosítja szálláshelyként, megjelenik a szolgáltató jelleg is: takarítás, esetleg reggeli biztosítása a vendég számára. Azaz a tevékenység szolgáltatás jellege, üzletszerűsége kerül sokkal inkább előtérbe. Ilyenkor már nem beszélhetünk bérbeadásról, az ilyen tevékenység szálláshely-szolgáltatási tevékenységnek minősül.
magánszálláshely: az a nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából, magánszemély vagy egyéni vállalkozó által hasznosított lakás vagy üdülő, illetve azok egy lehatárolt részének és hozzátartozó területének hasznosítása, ahol a szobák száma legfeljebb nyolc, és az ágyak száma legfeljebb tizenhat.
A folyamat
- Az első lépés a helyi önkormányzattal vagy járási hivatallal történő kapcsolatfelvétel, ahol érdeklődni lehet a szálláshely működési feltételeiről és az engedélyezési eljárásról.
- Ezt követően elindulhat az adminisztratív folyamat, mint ahogy az ábrán is látható!
- Az engedélyezési eljárás során a hatóságok ellenőrzik a szálláshely megfelelőségét az egészségügyi, tűzvédelmi, és egyéb előírások tekintetében.
- A kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás adóköteles tevékenység és az adóalanyt (egyéni vállalkozó, vagy adószámmal rendelkező magánszemély) bejelentési kötelezettség is terheli.
- Az egyéni vállalkozók, illetve adószámos magánszemélyek tevékenységét az ÖVTJ struktúra alapján határozzák meg, és ez alapján kerül bejelentésre az általuk végzett tevékenység is. Magánszálláshely-szolgáltatási tevékenység bejelentésekor az 552014 ÖVTJ kódot kell feltüntetni.
- Az NTAK egy olyan digitális platform, amely lehetővé teszi, hogy valós időben, anonim módon legyenek láthatóak az ország összes szálláshelyének forgalmi statisztikai adatai. A közvetlen online kapcsolaton keresztül a szálláshelyektől érkező adatokból riportok, elemzések, kimutatások készülnek, amelyeket a szálláshely-szolgáltatók is megtekinthetnek saját NTAK-fiókjukban.
- A hatályos jogszabályok alapján minden belföldi szálláshelyet regisztrálni kell az NTAK-ba. A regisztrációt követő naptól szálláshelykezelő szoftveren keresztül naponta adatokat kell szolgáltatni. Az NTAK adatszolgáltatás a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának egyik jogszabályi követelménye. A regisztrációt és az adatszolgáltatást a területileg illetékes jegyző ellenőrzi.
- Az MTÜ a legfeljebb 8 szobával, 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek számára ingyenesen biztosítja a VENDÉGEM szoftvert, amelyen keresztül a szálláshely teljes adminisztrációja és a napi adatszolgáltatás is könnyen és gyorsan teljesíthető. A szoftvert az adott szálláshely az NTAK-regisztrációja során ingyenesen tudja igényelni az NTAK felületén.
- A minőségi szálláshely-szolgáltatási kínálat megteremtéséhez elengedhetetlen lépés volt a fogyasztók tájékozódását elősegítő, és a minőséget biztosító garanciák beépítése a szolgáltatási rendszerbe. Ennek érdekében a jogalkotó 2021-ben bevezette a kötelező szálláshely-minősítési rendszert, amely minden szálláshely típust érint. A minősítés közérthető lesz a fogyasztók számára, mivel minden szálláshely típus esetében egységesen 1-től 5 csillagig történik a besorolás. Erről további cikkben fogunk részletesen tájékoztatni titeket, és lakberendezőként segíteni az ideális kialakítást!
A fent leírt legfontosabb lépéseken kívül még egyéb feladatai is vannak aki a magánszálláshely üzemeltetéssel szeretne foglalkozni (pl. SZÉP Kártya, Adatkezelési tájékoztató, Jogdíjfizetéshez kapcsolódó bejelentések…stb.).
Előnyök
DE fontos szem előtt tartani a vele járó felelősségeket és kötelezettségeket. Az engedélyezési folyamat átláthatóvá válik, ha pontosan követjük az előírásokat, és a megfelelő hozzáértéssel kezeljük az ingatlant. Továbbá a szálláshely-szolgáltatókat különböző szakmai szervezetek tömörítik, amelyek segítséget nyújthatnak a mindennapi működés során és képviselik érdekeiket. (http://apartmankiadok.hu/ , http://maganszallasadok.hu/ )
Valamint a Magyar Turisztikai Ügynökség kiadványai részletesen végigvezetnek az engedélyeztetési eljárás útvesztőin.
https://mtu.gov.hu/cikkek/kisokos-segiti-a-maganszallashelyek-letesiteset-2627/